Mikrobryggerier

Ett mikrobryggeri är precis vad det låter som – ett litet bryggeri. Förutom att det är litet (ofta både i produktion och kvadratmeder) använder sig ett mikrobryggeri av hantverksmässiga metoder och traditioner för att brygga öl. Många mikrobryggerier riktar också in sig på en särskild ölsort, till exempel cascadehumle (Jämtlands bryggeri) eller gamla svenska ölbrygder (Nynäshamns Ångbryggeri). Andra tillverkar istället helt nya smaker och kombinationer, som chiliöl och kaffestout. Traditionen med mikrobryggerier började i Storbritannien och USA, och kom som en motreaktion på de stora bryggerijättarna. Till Sverige kom denna nya bryggeriform på 1990-talet, då de första mikrobryggerierna etablerade sig i landet runt år 1995.

 

Intresset för öl från svenska mikrobryggerier var dock svalt i början av 2000-talet. Numera upplever däremot de flesta mikrobryggerier i Sverige en tillväxtperiod, då de har behövt utöka sin produktion för att möta efterfrågan. Möjligtvis är det den nya medvetenheten om fördelarna med att handla lokalt, i kombination med att den yngre generationen föredrar ett personligt tilltal från producenter av matvaror, som har gjort att mikrobryggerierna går framåt.800px-Nils_Oscar_Jubileum_15

 

Ett av de bryggerier som känner av framgångarna är The Nils Oscar Company, som tidigare hette Nils Oscar Bryggeri och Bränneri. Detta var ett av de bryggerier som var med i den första vågen av svenska mikrobryggerier, då de började sin verksamhet redan 1996 på Kungsholmen i Stockholm. Bryggeriet ingår i en större koncern som helt ägs av Karl-David Sundberg, och bryggeriet är döpt efter hans farfar, Nils Oscar Sundberg. Idag omsätter bryggeriet runt 30 miljoner kronor om året.

 

Ett exempel på ett mer nybildat mikrobryggeri är Poppels bryggeri, som grundades 2012. Bryggmästaren heter Daniel Granath, och bryggeriet producerar runt 30 000 liter i månaden. Grundarna, Daniel Granath, Tomas Kaudern och Thomas Fihlman, träffades 2011 på Porterfestivalen i Göteborg. De grundade bryggeriet med 15 ägare och utan krav på avkastning.

 

Om du vill marknadsföra ditt mikrobryggeri kan ett bra sätt att göra det vara att dela ut gåvor till dina kunder med bryggeriets logotyp. Det enda man måste tänka på är att skapa profilprodukter som folk faktiskt vill använda, så att ditt företagsnamn verkligen kommer att synas. Ett bra exempel på en användbar profilprodukt är en powerbank med tryck. Det kan du enkelt beställa på Medtryck.com.

Taggar ×